Ta strona używa ciasteczek, dowiedz się więcejOK
Manowce deorientalizacji
2017-09-28
Wojciech Górecki

Na łamach „Nowej Europy Wschodniej” od kilku numerów toczy się dyskusja dotycząca orientalizacji Wschodu – sposobu, w jaki polscy autorzy go opisują i jakie błędy przy tej okazji popełniają. Debata rozpoczęła się od artykułu Adama Balcera Orientalizm. Wersja polska (NEW 2/2017), głos zabierali w niej również Ziemowit Szczerek, Ludwika Włodek, Przemysław Czapliński, Olena Betlij oraz niżej podpisany. Balcer w otwierającym dyskusję tekście krytykował między innymi mnie, czyniąc zarzuty pod adresem głównie, jak zrozumiałem, Toastu za przodków.

Opublikowana w najnowszym numerze NEW polemika Adama Balcera z moją polemiką, którą napisałem w odpowiedzi na Orientalizm. Wersję polską utwierdza mnie w przekonaniu, że albo nie czytał moich książek, albo czytał je dawno i nic już z nich nie pamięta.

Daruję sobie długie wywody. Balcer proponuje, by pisząc o Kaukazie przywołać postać poety Sajat Nowy. Uprzejmie informuję, że w Toaście za przodków jest o nim cały rozdział. Balcer zarzuca mi, że historii Gruzji, Armenii i Azerbejdżanu poświęcam w Toaście zaledwie kilkanaście stron. Jest inaczej: poświęciłem jej znacznie więcej miejsca, ale nie będę bawił się tu w wyliczanki (przy czym – powtarzam za moją polemiką z majowo–sierpniowego numeru NEW – jako reporter naprawdę nie muszę pisać o wszystkim).

Balcer zaleca, by dla psychicznej higieny wybrać się na Półwysep Iberyjski. Pisze: Zastanowić się, dlaczego wybitni polscy historycy związani z dziedzictwem WKL (Joachim Lelewel, Tadeusz Łepkowski, Jan Kieniewicz) widzieli liczne analogie między Polską a Hiszpanią pod względem wielkiego wpływu na ich tożsamość spotkań ze Wschodem?”. Choć rzeczywiście jestem zakręcony” na punkcie Wschodu i jeżdżę tam kiedy tylko mogę (co mój polemista uważa, jak się wydaje, za jakąś skazę), nie rezygnuję z innych, że użyję modnego określenia, destynacji”, a te słowa piszę akurat w Lizbonie, dokąd przyjechałem lądem przez Hiszpanię.

To mój ostatni odzew na zarzuty Balcera – nie widzę sensu (a także szkoda mi zaprzątać uwagę Czytelników) w ewentualnym dalszym prostowaniu jego umysłowych wygibasów.

Na początku swojej polemiki Balcer pisze z przekąsem, że według mnie (i Ziemowita Szczerka, do którego polemiki też się w rzeczonym tekście odnosi), to on – Balcer – nic nie rozumie. Niestety, Adamie, naprawdę nie rozumiesz.

 

Wojciech Górecki

 

Fot. Galustan (CC BY-SA 3.0) commons.wikimedia.org

mutex/ocfipreoqyfb/mutex


Powrót
Najnowsze

Wiatr zmiany

06.07.2020
Olga Dryndova

 Słabnący paternalizm państwowy na Białorusi łączy się z niskim poczuciem zaufania do władz. Według badań z lat 2017–2018 jedynie około 40 procent Białorusinów ufało władzom państwowym, w tym 34 procent ministrom, a 33 procent władzom lokalnym.

 
Czytaj dalej

„Nas tu nie ma” czyli niesłyszalny głos białoruskiego środowiska LGBT

29.06.2020
Maxim Rust Nick Antipov Nasta Mancewicz Milana Levitskaya
Czytaj dalej

Kampania prezydencka na Białorusi: (nie)oczywiste wybory

26.06.2020
Maxim Rust Yahor Azarkevich
Czytaj dalej

Społeczeństwo obywatelskie na Białorusi już jest

21.06.2020
Czytaj dalej

Wakacyjna promocja na prenumeratę roczną NEW!

16.06.2020
Czytaj dalej

Zderzenie pamięci

08.06.2020
Kristina Smolijaninovaitė
Czytaj dalej

copyrights © 2010-2020 by Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu